FANN Tool

Vad är FANN Tool och FANN Start?
Vad är FANN Tool?

FANN Tool är ett webbaserat verktyg där entreprenörer kan samla all sin administration.

Få kundkontakter via FANN Start, skapa och skicka typritningar. Du kan även göra ansökan till kommunen, ladda upp bilder/dokument och till sist göra din entreprenörsrapport. Lägg upp dina egna kunder och samla alla din FANN-kunder på ett och samma ställe. Maila direkt via FANN Tool och signera dina dokument med mobilt bank ID. Vill du har en mer utförlig beskrivning av FANN Tool eller en genomgång? Kontakta din säljare på FANN så hjälper vi dig.

Vad är FANN Start?

FANN Start är den webbtjänst som vi gärna marknadsför direkt till fastighetsägare. Poängen med FANN Start är att fastighetsägare som behöver åtgärda sitt avlopp ska få kontakt med en entreprenör i närheten som kan hjälpa dem att installera ett FANN Avloppssystem. FANN Start ger fastighetsägaren svar direkt på vilket avloppssystem som skulle kunna passa deras förutsättningar samt vilka entreprenörer som är diplomerade/auktoriserade i närheten. Gå in och kika på www.fannstart.se så ser du hur enkelt det är!

Signering av blanketter
Hur fungerar den elektroniska signeringen?

När du väljer att signera ett dokument elektroniskt (ansökan till kommunen eller entreprenörsrapporten) så skickas ett mail till dig och din kund. I mailet finns en länk som aktiverar ditt mobila bank ID alternativt bank ID på datorn. Tjänsten tillhandahålls av TellusTalk, vid eventuella problem med den elektroniska signeringen börjar du med att kontakta oss på FANN om inte mailet fungerar. Fungerar det inte att signera hänvisar vi dig till din bank.  

Jag har inte mobilt bank ID, hur signerar jag ansökan?

Välj att signera vid utskrift istället längst ner på ansökan. Skriv sen ut och skriv under som vanligt, när du är klar är det bra om du scannar in det påskrivna dokumentet så att du har allt sparat på samma ställe. Under bilder/dokument-fliken finns det längst ner möjlighet att ladda upp en manuellt påskriven ansökan. Då har självklart möjlighet att bifoga det dokumentet i utgående mail sen, precis som du kan göra med ansökningar/entreprenörsrapporter som är signerade elektroniskt. 

Konto och inloggningsuppgifter
Det går inte att logga in i FANN Tool?

Har du tidigare kunnat logga in i FANN Tool men har problem med att logga in nu? Kontrollera först att du anger rätt inloggningsuppgifter, både användarnamn och lösenord är skriftkänsliga. Fungerar det inte eller har du glömt ditt lösenord kan du enkelt återställa ditt lösenord genom att klicka på länken ”glömt lösenord”. Du kommer då få ett mail med en länk för att välja ett nytt lösenord. Du ska nu kunna logga in igen. Tänk på att det kan ta någon minut innan mailet kommer fram. 

Hur aktiverar jag mitt konto?

Efter att du har gått någon av våra Diplomkurser är du automatiskt inlagd i FANN Tool, men du behöver aktivera ditt konto innan du kan börja använda FANN Tool. Har du inte fått ett mail från oss med en aktiveringslänk? Gå in på www.fanntool.se och klicka på logga in, klicka sen på länken ”glömt lösenord”. Du kommer då få ett mail med en länk för att välja ett eget lösenord. När du har gjort det är ditt konto aktiverat och fastighetsägare kommer att kunna hitta dig via FANN Start. Börja med att kontrollera att dina uppgifter stämmer under ”Mina inställningar”. 

Vem får tillgång till FANN Tool?

Alla som gått någon av våra Diplomutbildningar, det vill säga Diplomerade och Auktoriserade entreprenörer. 

Vi är flera på företaget, kan vi ha olika inlogg?

Absolut, alla på företaget kan ha egna inlogg kopplade till samma konto. Kontakta oss på FANN så hjälper vi dig med det.

Jag har fått ett mail som säger att jag måste byta lösenord, varför har jag fått det mailet?

Alla IT-baserade system löper alltid en liten risk för intrång, om vi misstänker att någon obehörig har försökt eller lyckats ta sig in i FANN Tool så kommer vi be dig att byta lösenord som en säkerhetsåtgärd. Vi rekommenderar att man byter lösenord med jämna mellanrum på FANN Tool även om vi inte mailar dig och ber dig göra det. 

Kundkontakter och inställlningar
Bredvid min nya kundkontakt finns det en röd flagga, vad betyder det?

Det betyder att fastighetsägaren som begärt kontakt med dig även har valt en eller två andra entreprenörer i ditt område. Fastighetsägare kan välja upp till tre entreprenörer i sin förfrågan om kontakt. Ändrar du någonting i kundens uppgifter så är det självklart osynligt för de andra entreprenörerna. Har du och din kund kommit överens om att det är din firma som ska göra jobbet? Markera kunden som Påskriven så försvinner kundkontakten från de andra entreprenörerna. 

Hur ändrar jag vilka kommuner jag är synlig i?

Logga in i FANN Tool och klicka på ”mina inställningar” (högst upp i mitten på första sidan). I den här menyn kan du ändra vilka kommuner du är synlig i, ändringen sker i realtid. När du är klar så trycker du på ”spara”. 

Jag ska vara ledig en längre tid, kan jag temporärt bli osynlig i FANN Start?

Ja, det är möjligt! Ring eller maila till oss på FANN så hjälper vi dig. 

Är det nödvändigt att ändra status på mina kunder?

Ja, i de fall som kunden har valt fler entreprenörer än dig är det viktigt, det är först vid status ”påskriven” som kunden försvinner från de andra entreprenörers konton. Det är också statusen ”påskriven” som öppnar upp möjligheten att skapa ansökan och entreprenörsrapport i FANN Tool. Du vet att det är flera entreprenörer som har fått kunden tilldelad sig om det finns en röd flagga vid kundens rad på första sidan (hem) i FANN Tool. Lägger du upp egna kunder får automatiskt status påskriven, då är det inte lika väsentligt, men det kan vara praktiskt så att du håller koll på var du är i processen med dina FANN-kunder.  

Övrigt
Typritningen saknar innehåll, hur får jag fram det?

I vissa webbläsare (Internet Explorer framförallt) så behöver du klicka på typritningen för att informationen ska laddas upp. 

Hur hanterar ni personuppgifter?

Vi har förberett både FANN Start och FANN Tool enligt GDPR. Det innebär framförallt att vi inte sparar uppgifter längre än nödvändigt, att alla som vill kan få sina uppgifter raderade och att vid eventuella intrång i systemet så blir alla meddelade om det. Vi har vidtagit många åtgärder för att säkerställa att alla våra användare ska känna sig trygga i att använda FANNs webbaserade verktyg. 

Vad gör jag om jag behöver hjälp?

Hör av dig till oss på FANN så hjälper vi dig, maila eller ring oss när du sitter vid datorn så får du hjälp direkt.